Due Boemi di Praga
Due Boemi
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Miloše Štědroně k původnímu LP albu 1 11 1390 "Due Boemi" vydanému v Supraphonu v roce 1973 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Soubor DUE BOEMI (basklarinetista Josef Horák a pianistka u Emma Kovárnová) existuje od roku 1964.Oba moderně založení umělci dali podnět ke vzniku souboru Sonatori di Praga, pěstujícího soudobou hudbu, a současně založili i svoje duo, se kterým postupně prosazovali v koncertním životě nově vznikající repertoár pro nezvyklé nástrojové obsazení. Za dobu svého působení nastudovali úctyhodný počet novinek české a evropské hudby (dosud 258), jež všechny jsou souboru věnovány a vznikly obvykle pod bezprostředním dojmem výrazného umění obou svérázných individualit. Due Boemi navštěvují v krátkém údobí asi pěti let mnohokrát německá, švýcarská, rakouská, belgická, jugoslávská, španělská, anglická i další koncertní pódia a rozhlasová studia, upozorňují na sebe v centrech soudobé hudby (Darmstadt, Zagreb, London festival ISCM a další) a současně působí pedagogicky v německém Biberachu a na pražské konzervatoři...V naší nahrávce se DUE BOEMI představují skladbami z oblasti soudobé české tvorby...Průřez české části výrazového umění souboru zahajuje nestor české moderní hudby Alois Hába (1893) svou Suitou pro basklarinet sólo…Hábovým protějškem z řad mladší skladatelské generace je i Václav Kučera (1929). Kučerův Invariant předkládá originální spojení koncertantního principu v oblasti technické hudby a právem vyvolal ve ztvárnění Due Boemi velkou pozornost v zahraničí, zejména při posledním provedení na festivalu ISCM v Londýně v červnu 1971. Brněnskou, soudobě orientovanou hudbu zastupuje Alois Piňos (1925) svou novinkou Esca a představitelé mladší generace Arnošt Parsch (1936) /Poetika 2/ a Miloš Štědroň (1942) /Lejch/. Zatím co Piňos spojuje virtuózní momenty se svými kompozičními postupy (tónové skupiny, komplety, nové způsoby hry) a nechává ve skladbě oba umělce vystoupit při doprovodném zvonění a bicích efektech, skladby Arnošta Parsche a Miloše Štědroně jsou svědectvím o stylových proudech poloviny šedesátých let, kdy vznikly.
Diskuze k albu